רוכשים דירה יד שנייה? אלו הסעיפים שחייבים להופיע בהסכם רכישה

רגע לפני חתימה על הסכם רכישה של דירה יד שנייה, להלן מספר סעיפים עיקריים שחייבים לקבל ביטוי בהסכם רכישה שיישמרו על הכסף שלכם ועל האינטרסים שלכם במסגרת ההסכם עד שתקבלו את המפתחות לדירה:
הסכם רכישה

תשלום "סמלי" עד לרישום הערת אזהרה לטובתכם

במעמד החתימה על הסכם רכישה ועד לרישום הערת האזהרה לטובתכם – השאיפה היא לא להעביר למוכר יותר מ-10% עד 15% ממחיר הדירה. הערת האזהרה היא "תעודת הביטוח" שלכם מפני עסקאות נוגדות שהמוכר יכול לעשות / עיקולים שיכולים להיות מוטלים על הדירה לאחר שחתמתם עמו על ההסכם.

גם  לאחר רישום הערת האזהרה לטובתכם, התשדלו שהעברת הכספים למוכרים תמשיך להיות מדודה ופרוסה עד לקבלת החזקה בדירה.

סילוק המשכנתה הרשומה על הנכס

ככל שעל הדירה הנרכשת עדיין רובצת משכנתה של המוכר, עליכם לוודא שכל הסכומים שאתם משלמים על חשבון הדירה – יועברו דבר ראשון לסילוק המשכנתה. רק לאחר שהמוכר ממציא לכם נסח טאבו המעיד על מחיקת המשכנתה, ניתן להמשיך ולעביר כספים למוכר.

בכדי לדעת כמה כסף בדיוק נותר לשלם לבנק של המוכר, המוכר פונה לבנק שלו בבקשה להפיק "מכתב כוונות" – שם הבנק של המוכר מתחייב שברגע שמשלמים לו סכום X הוא יסיר את המשכנתה הרשומה.

הגבלת המוכר משעבוד זכויותיו בדירה

עליכם לוודא שקיימת התחייבות של המוכר, שלא למשכן ו/או לשעבד את הדירה / את זכויותיו בדירה מרגע החתימה על הסכם הרכישה – אפילו אם הוא מתחייב לסלק את השעבוד הזה באמצעות כספים שתשלמו לו בתקופת ההסכם.

הבטחת תשלומי המיסים של המוכר

מבקשים מהמוכר שיצהיר בהסכם, איזה סוג של הצהרה הוא מתכוון להגיש לרשות המיסים – האם הוא הולך לבקש פטור או חיוב במס. על סמך ההצהרה הזו אתם תדעו אם חלה עליכם חובה לשלם עבורו – על חשבון התמורה (ולא במקומו) את מס השבח עבור העסקה – מה שנקרא "מקדמת מס שבח".

מקדמת מס שבח היא הדרך של רשות המיסים לאפשר לקונה להבטיח את קבלת אישורי המיסים הנדרשים לצורך רישום זכויות הקונה בטאבו.

פיקדון עד לקו הסיום

גם לאחר שקיבלתם את מפתחות הדירה – ועד שאתם מקבלים את כל המסמכים המאפשרים את רישום הזכויות בדירה על שמכם, עליכם לוודא שעורך הדין של המוכר מחזיק בנאמנות סכום כסף בפיקדון.

סכום זה יבטיח שאם המוכר לא מצליח להשיג אותם, אזי עורך הדין שלו ישלם לכל גוף שצריך על מנת להוציאם. שיעור הסכום הזה ייגזר מהחשיפות של המוכר לתשלומי מיסים / תשלומי חובה שעליו לעמוד בהם.

כל עסקה והייחודיות שלה

כמובן שהרשימה הזו אינה רשימה סגורה ויש עוד לא מעט סעיפים מהותיים בעסקה שחייבים לקבל את מלוא תשומת הלב. העסקה שלכם לא דומה לאף עסקה אחרת ויש לה את מאפייניה הייחודיים שצריכים לקבל ביטוי מלא בהסכם, אשר יבטיחו את השלמתה בצורה המיטבית.

לפרטים נוספים ולשמירה על האינטרסים שלכם בעסקת הרכישה הבאה, מוזמנים ליצור עמי קשר.

***אין באמור במאמר / סקירה זו כדי להוות ייעוץ משפטי מכל סוג שהוא, חוות דעת או תחליף לייעוץ משפטי אצל עו"ד, אין להסתמך עליו בכל צורה שהיא ואין לראות בו משום יצירת יחסי עורך דין-לקוח בכל דרך. האמור לעיל מהווה סקירה ו/או תיאור כללי בלבד ולא מחייב של הנושאים המובאים בו. בכל מקרה ספציפי מומלץ לפנות לקבלת ייעוץ משפטי מעורך דין. כל פעולה שתיעשה על פי האמור לעיל הינה על אחריות המשתמש בלבד והכותב אינו אחראי בשום צורה לתוצאות השימוש בו***

***כל זכויות היוצרים והקניין הרוחני המופיעים במאמר / סקירה זו, שמורות לרבות, הטקסטים, התיאורים, התמונות וכל עניין אחר הכלול בו, ובלבד שלא נאמר מפורשות אחרת, ואלה שמורים לעו"ד אלון ברמן בלבד. אין להעתיק ו/או להפיץ ו/או לשכפל ו/או למכור ו/או לפרסם ו/או לשדר או לעשות כל שימוש מסחרי כלשהו בכל או בחלק ממאמר / סקירה זו אלא אם ניתנה הרשאה מפורשת לכך מראש ובכתב מעו"ד אלון ברמן***