מדד תשומות הבניה בהסכמי רכישת דירה מקבלן

מחיר הדירה שנקוב בהסכם רכישה הקבלן לא משקף את המחיר שאתם עתידים לשלם בפועל. איך מדד תשומות הבניה משפיע על מחיר בעשרות אלפי שקלים ולמה כדאי לשים לב בהסכם?
מדד תשומות הבניה בהסכמי רכישת דירה מקבלן

חושבים שמחיר הדירה שנקבע בהסכם רכישה מקבלן הוא הסכום שאתם הולכים לשלם בפועל? תחשבו שוב… מדד תשומות הבניה הופך אותו להרבה יותר גבוה. רגע לפני שקונים דירה מקבלן, הנה כמה דברים שחייבים לקחת בחשבון לגבי מדד תשומות הבניה.

לפני הכל, קצת על מדד תשומות הבניה

כמעט בכל הסכם רכישת דירה מקבלן, מחיר הדירה צמוד למדד תשומות הבניה. ההצמדה למדד נועדה להגן על שחיקה ברווחיות של הקבלן בתקופה שמתחילה מהחתימה על ההסכם ועד למסירת המפתח, שכן הסכום שנקבע בהסכם נשחק לאור העלייה בסל המוצרים והשירותים המשמים לבניית דירה (חומרי גלם, הובלה ושינוע). המשמעות היא, שפועל אתם הולכים לשלם יותר מהסכום שנקבע בהסכם. בכמה יותר? – בשנת 2021 המדד עלה ב-5.6%. זה אומר שאם בחודש ינואר 2021 נשאר לכם לשלם עבור הדירה 1,000,000 שקל, אז בחודש דצמבר אתם תשלמו בפועל 1,056,000 ₪.

להלן קישור לאתר בנק לאומי, שבו ניתן לראות את העליה במדד מחודש לחודש בשנת 2021:

https://www.leumi.co.il/home01/indices/9037/

למה צריך לשים לב בהסכם הרכישה מבחינת ההצמדה למדד תשומות הבניה

  1. בהסכם הרכישה נקבע המדד הבסיסי. זה המדד שממנו בודקים בכמה אחוזים עלה המדד. האינטרס של הקונה, הוא שהמדד הבסיסי יהיה כמה שיותר מאוחר מתאריך החתימה על ההסכם וכמה שיותר קרוב למועד שבו מתחילים לשלם את התשלומים עבור הדירה. בפועל הקבלן מנסה לקבל את המדד הבסיס למועד החתימה על ההסכם, ואפילו קודם למועד זה.
  2. למעט מקרים חריגים, מדד תשומות הבניה רק עולה בשנים האחרונות ויחד איתו עולים גם מחירי הדירות. שימו לב, שבדרך כלל זה לא עובד הפוך בהסכמי קבלן – אם המדד יורד המחיר לא יורד. ניתן לנסות להתמקח עם הקבלן ולנסות להצמיד את מחיר הדירה למדד המחירים לצרכן, שהתנודות בו פחות משמעותיות. 
  3. התמורה שמשלמים לקבלן פרוסה על גבי כל תקופת ההסכם, שיכולה להגיע גם לשלוש שנים מהחתימה (תלוי באיזה שלב של הבניה חתמתם על ההסכם). כל סכום שעדיין לא שילמתם, מוצמד למדד. לכן, יש המעדיפים להקדים את תשלומי התמורה כדי לחסוך בסכומי ההצמדה למדד (עם הסיכונים והקשיים הכרוכים בכך). יש לשים לב שהסכם אכן מאפשר להקדים תשלומים, שכן חלק מהקבלנים מונעים זאת.

אופן ההתקשרות עם הקבלן יכול לחסוך כסף רב

הסכמי רכישת דירה מקבלן הם הסכמים ארוכים ומורכבים, ולרוב הם מנוסחים חד צדדית לטובת הקבלן. עניין ההצמדה המדד הוא רק אחד המרכיבים שיש לשים עליהם דגש מיוחד במהלך המו"מ לרכישת דירה מקבלן, כדי לאפשר גמישות במהלך חיי העסקה ולהימנע "ממלכודות" בהסכמים, אשר יכולים לחסוך כסף רב.

לכן, אסור להקל ראש בהתקשרות בהסכמים מסוג זה, ויש להיעזר בעו"ד שבקיא בהם, כבר מהשלב ההתחלתי ואפילו עוד קודם לחתימה על טופס "בקשת רכישת דירה" שקבלנים נוהגים להחתים רוכשים פוטנציאליים.

על העליה במדד תשומות הבניה כנראה שלא תוכלו להשפיע. מה שכן תוכלו לעשות, הוא להיערך בהתאם לפני החתימה על הסכם הרכישה מהקבלן, לדאוג שהאינטרסים שלכם מוגנים בו, ולדעת לכיוון מה אתם הולכים.

אם לאחר ביצוע כל הבדיקות, תגיעו למסקנה שאתם רוצים יותר וודאות לגבי המחיר הסופי של הדירה, תמיד אפשר ללכת על אפשרות רכישת דירה יד שניה. החלטתם שזה הכיוון? ישנם סעיפים שאתם חייבים שיופיעו בהסכם הרכישה שלכם.

פנו אלי לקבלת ייעוץ לפני חתימה על הסכם הרכישה

מתכננים לרכוש דירה מקבלן בזמן הקרוב? ראיתם דירה שמעניינת אתכם והקבלן ביקש להחתים אתכם על טופס "בקשת רכישת דירה" / "טופס הרשמה"? מוזמנים לפנות אלי לייעוץ טרם החתימה על ההסכם או על הטופס וכן לליווי משפטי בחתימה על ההסכם ועד לקבלת המפתח לדירה.

***אין באמור במאמר / סקירה זו כדי להוות ייעוץ משפטי מכל סוג שהוא, חוות דעת או תחליף לייעוץ משפטי אצל עו"ד, אין להסתמך עליו בכל צורה שהיא ואין לראות בו משום יצירת יחסי עורך דין-לקוח בכל דרך. האמור לעיל מהווה סקירה ו/או תיאור כללי בלבד ולא מחייב של הנושאים המובאים בו. בכל מקרה ספציפי מומלץ לפנות לקבלת ייעוץ משפטי מעורך דין. כל פעולה שתיעשה על פי האמור לעיל הינה על אחריות המשתמש בלבד והכותב אינו אחראי בשום צורה לתוצאות השימוש בו***

***כל זכויות היוצרים והקניין הרוחני המופיעים במאמר / סקירה זו, שמורות לרבות, הטקסטים, התיאורים, התמונות וכל עניין אחר הכלול בו, ובלבד שלא נאמר מפורשות אחרת, ואלה שמורים לעו"ד אלון ברמן בלבד. אין להעתיק ו/או להפיץ ו/או לשכפל ו/או למכור ו/או לפרסם ו/או לשדר או לעשות כל שימוש מסחרי כלשהו בכל או בחלק ממאמר / סקירה זו אלא אם ניתנה הרשאה מפורשת לכך מראש ובכתב מעו"ד אלון ברמן***